السبت، جمادى الأولى ٠٩، ١٤٢٨

مذكرات طالب فاشل


لا ادري سبب فشلي الدائم في المذاكره

أفضل دائما ان القي لوم هذا الفشل علي عاتق الحكومه والشعب والهواء الفاسد والمياه الملوثه واستاذ عبد الكريم بتاع الانجليزي الي قطع صوابعي ضرب علي اساس اني افهم ولم افهم ولن افهم

والحقيقه انني حتي الان لا اعرف سبب ذلك العزوف الدائم عن المذاكره ومدي اشتياقي الي النوم كلما فتحت كتاب ومدي سعادتي ونشاطي في الاجازه

ان خيروني يوما في دوله متحضره ماذا ادرس

وجلست امام هيئه من العلماء والادباء والمفكرين ليسالوني ماذا تحب ان تدرس

لخترت الزراعه , او الالات الصناعيه , او الادب والتاريخ والموسيقي والفن

انا اعلم ان كل ما ذكرته من علوم هي علوم صعبه وتحتاج الي مجهود ودراسه ومراجع وابحاث

ولكن الفرق هنا انني قد ادرس ما احب وليست محاولاتي الفاشله دائما لاحب ما ادرس

انا احب التاريخ والرسم والموسيقي

واكره الرصيد الدائن الذي يجب معالجته في فروق التحميل حتي تكتمل الميزانيه وتتساوي ارصدتها وتتلاقي افكارها وتزيد ارباح الشركه

انا اكره محاسبه البنوك وشركات التامين ومكاتب المحاسبه وضريبه الاطيان الزراعيه وضريبه النشاط المهني الحر الغير تجاري

انا اكره كليه تجاره جامعه عين شمس محطه مترو منشيه الصدر بالقرب من العباسيه بحي الوايلي بمحافظه القاهره بجمهوريه مصر العربيه بقاره افريقيا

انا اكره ان يعاملني الدكتور كانني غبي لا افهم في هذه الدنيا شي

اكره ان يتخيل نفسه نبي مرسل فاق الدنيا وما فيها

اكره كوني لم اكتب بحث يوما

اكره كوني طالبا

لانني كلما تذكرت كوني طالبا تذكرت مدي فشلي في ان اكون طالبا

هناك ٣ تعليقات:

Unknown يقول...

أقولك أنا انت ليه بتنام كل ما بتيجي تفتح كتاب
بص ياسيدي الانسان بطبعه بيحب الهروب من الحاجة المفروضة عليه ومش قادر يغيرها حتي لو كان بيحبها
يعني حتي لو انت داخل الكلية دي برضاك وانت بتذاكر هتلاقي نفسك نمت برده ليه ؟لأن المذاكرة مفروضة عليك لازم تذاكر عشان لازم تنجح عشان لو مانجحتش هتسقط وبدل ما تتخرج بعد أربع سنين تتخرج بعد عشرة ويضيع مستقبلك وكل ده مابيدورش في دماغك كل ده انت بتبقي عارفه ومابتفكرش فيه انت بتلاقي نفسك بطريقة تلقائية بتلاقي نفسك بتنام ده غير ان الجو البرد في الشتا بيعتبر عامل تاني مؤثر جدا
يعني انت جرب كده تقري كتاب من بتوع الكلية عندك كأنك بتقري مجلة مثلا لمجرد المعرفة وبس مش عشان هتمتحن فيه هتلاقيك فاهم الكلام جدا أو بتحاول وبتحارب عشان تفهمه وهتلاقيه ثبت في دماغك بسهولة فظيعة
وكل الدكاترة اللي بيتنططوا دول موجودين في كل الكليات أصله كان في يوم من الأيام طالب زيك وجه دكتور واتنطط عليه يطلع عقده علي مين غيرك يعني؟
وأنا رغيت كتير بس معلش هما الدكاترة كده بيحبوا الرغي ويحبوا يفهموا اللي قدامهم وجهة نظرهم بأي طريقة حتي لو بالعافية:)
سوري ع الاطالة ونورتني بزيارتك لمدونتي وان شاء الله ماتكونش الأخيرة

محمود على يقول...

تسعين في الميه من كلامك صح
ديه حقيقه
بس العشره في الميه بتوعي بيقولوا
ان لو انا بحب ماده او نوع دراسه هجتهد فيها وهحاول قدر الامكان اني اعرف كل جانب من جوانبها بدليل ان انا في الثانويه العامه جبت خمسين من خمسين في علم النفس
وتمانيه واربعين في التاريخ
وفي الفيزياء جبت واحد وربع
مرسيه علي زيارتك
ومرسيه اكتر علي تعليقك

ما علينا يقول...

صدق فنان فقير
كلامها كله سليم جدا
ما هي دكتورة بقى
ولازم كلامها يبقى صح

بس فعلا
جرب بعد السنة ما تخلص
وامسك كتاب المحاسبة او الاقتصاد
واقرا كدا على اساس انك انت برغبتك انت عاوز تعرف حاجة معينة
وخلاص ولا في امتحانات ولا يحزنون

هتلاقي انك فاهم احسن من الدكتور اللي كان بيشرح
وبيتنطط عليك

دكاترة الجامعة دول
اصلا اغلبهم
تحسهم نازلين من على الرف وعليهم تراب السنين

وعلى فكرة
دا مش حالك لوحد
دا حال 90 % من طلبة مصر