الأحد، رمضان ٢٥، ١٤٢٨

الاختلاف في الرائ






زميلتي العزيزه سالي صاحبه مدونه شبابيك


كثيرا ما اختلفت انا وهي في العديد من الموضوعات

ولكني موخرا اختلفت معها في موضوع يخص المدونات والمدونين وتعليقاتهم


اختلفت مع زميلتي علي مبدا التعليق علي المواضيع التي تطرحها كل مدونه ورد صاحب المدونه علي هذه التعليقات


لعلكم قد لاحظتم انني مقصر في الرد علي تعليقاتكم من فتره ليست بقليله


فقد اقتنعت ايها الساده ان مبداء الرد علي تعليقاتكم مبداء شخصي بحت وليس من المفروض ان ارد علي تعليقاتكم بكلام ليس له معني او لن يفضي بنا الي نتيجه


بل بالعكس فقد طرحت وجهه نظري سلفه في الموضوع الذي تعلقون عليه



اما انتم فقد علقتم علي ما طرحت وبهذا نكون قد انهينا الموضوع


اما اذا استدعئ احد التعليقات ان ارد عليه فانني سارد وافتح باب المناقشه


وهذا وانا اكن الكثير من الاحترام لكل من استطاع ان يكتب تعليق علي احد مواضيعي سواء كان هذا التعليق بالسلب او الايجاب


مع العلم انني لازلت ادخل علي مدوانتكم وامارس هوايتي المفضله بقراء افكاركم وتعليقاتكم سواء كانت سياسيه او دينيه او شخصيه



وكثيرا ايضا ما اترك تعليق يمدح طريقه تفكيركم واسلوبكم في الكتابه والسرد او عترض علي ماكتبتم كل علي حسب موضوعه



اما بالنسبه الي زميلتي سالي فقد كانت رافضة لهذا الرائ للعديد من الاسباب

اولا: تري سالي ان عدم ردئ علي تعليقاتكم بها بعض الاهانة لكم لكوني قد تجاهلتكم


ثانيا : المدونات من وجهه نظر سالي نوع من انواع المشاركه الفكريه بين العديد من الاشخاص وهذا قد ينسف وجهه نظري من الاساس لانني بهذا التفكير قد قطعت الخيط الذي يربطكم بي ولم يعد هذا الخيط موجودا من الاساس


لانني من وجهه نظري المشاركه هنا هي طرح الموضوع والرد عليه


ثالثا : تري سالي ان عندما يكتب بعض المدونون دعوة واضحه في تعليقاتهم لزيارتهم في مدوناتهم نوع من الاعجاب بطريقه تفكيري والرغبه في مزيد من التواصل بيننا


وهذا ما ارفضه انا لانني اعتبره نوع من انواع الدعايه لهم


لانني بالتاكيد سوف ادخل علي مدونتك لمجرد تركك لتعليق عندي دون اي طلب منك



واخيرا ايها الساده

لقد شرحت لكم وجهات نظري

وهذه هي وجهه نظر سالي

أولا يامحمود أنا بس حابة أقولك ان لما فتحت النقاش ده ماكنتش باتهمك بعدم الاحترام للي بيعلقوا عندك بالعكس أنا كنت خايفة أحسن اللي بيعلقوا عندك ياخدوا فكرة عنك انك مش مهتم بكلامهم وللأسف ممكن ناس بجد تحس بالتجاهل لما ماتردش علي تعليقاتهم وده بشكل أو بآخر بيبعدهم عن التعليق في مدونتك مهما كان الموضوع مهم ومختلف
وأاسمحلي برده أنا في الفترة الأخيرة اكتفيت بالقراءة في مدونتك وفقط والا ليه هاهتهم أحط رأيي وأنا حاسة أنه مش مهم اللي بيكتب رأي أو تعليق حتي لو تافه من وجهة نظرك أو مالوش قيمة أو مش بيضيف جديد الا أنه في نظر صاحبه حاجة مهمة جدا تكلف عناء أنه يكتبهالك ويشاركك فيها وأنا فعلا من وجهة نظري ان المدونات نوع من انواع تلاقي العقول والأرواح في المدونات دايما بتلاقي حقيقة الانسان اللي قدامك في معظم الوقت من حقي لما أقول رأيي لحد ألاقيه بيبصلي باهتمام ويقولي قولي كملي أنا سامعك أيوة معاكي حق لو اتفق معايا والا اسمحلي برده أنا هاعرف منين رأيك في اللي باكتبهولك سواء بالسلب ولا الايجاب الا اذا كنت تقولي ده
بالنسبة لموضوع دعايا التدوين أنا لاأري عيبا في ذلك أبدا الناس بتبقي عايزة حد يشاركها في اللي بتقوله حتي ده لو طلع بطريقة غريبة أو مش مظبوطة أو اللي بتسميه دعاية ومش كل الناس بتهتم تزور مدونة أي مدون جديد بيدخل عندها وحتي لو ده بيحصل أنا برده مش شايفة مشكلة في الطلب ده المشكلة ان احنا كبشر لازم نفسر كل حاجة بتحصل طالما هو دخل وقال كدة هو مش من حقه يقول أنا اللي لازم من نفسي أروح وايه المشكلة لما هو اللي يقول ولا انت اللي تروح المهم في النهاية يبقي في تواصل ومعرفة اراءنا ومحاولة ايجاد حلول وده مش هيحصل الا بالمناقشة من الناحيتين





أتمني ان تشاركونا الرائ في هذا الموضوع واعدكم بانني سوف ارد علي جميع تعليقاتكم حتي يتضح لكي اراؤكم ووجهات نظركم واكتشف هل انا علي خطا ام علي صواب ام هي حريه شخصيه




وشكرا

هناك ٣٤ تعليقًا:

Esmat يقول...

العزيز محمود
احييك وانا أتفق مع سالى فى الجزئية الاولى
أنا احترم مدونتك و المواضيع اللى بتطرحها
وده بيدخلنى لك - أوقات احنا بنعلق بكلام بنحتاج منك ترد عليه فعلا يا ترى ايه رايك فى كلامنا موافق عليه او معترض - اه المدونات هى مشاركة بين صاحب المدونة وبين المعلقين
وانا ممكن ادخل واقرا واخرج دون تعليق حتعرف منين راى وراى غيرى

لكن اختلف مع سالى فى الناس اللى تدخل المدونات وتقول تعالوا زورونا
انا اللى بيدخل يعلق عندى جديد بدخل مدونته الاول واشوفها من باب الاحترام دون دعوة منه
ولك التحية

Marwa Friday يقول...

يا سلام ..حلو جدا
هههههههههه
المهم تكون بتقرأ التعليقات يا محمود!ا
كل سنة وانت طيب

Banota يقول...

أنا أن موضوع الرأى على التعليقات دة حرية شخصية .. بس يعنى فى تعليقات بتبقى مش محتاجة رد لانها أصلاص رد على حاجة أنت كتبتها .. بس فى تعليقات بتبقى لازم ترد عليها لانها بتقى زى مناقشة حول وجهة نظر معينة بتدور حواليها أنتوا الاثنين .. أنا تقريباً مش بقرأ الرد على الكومنت اللى بكتبة فى بلوج حد بس اكتر حاجة تغيظنى بجد اوى أنى مثلاً اكتب عند حد كلام وكلامى محتاج رد علية وألاقية منفضلى لأ وأية اللى يغيظ اكتر ألاقية رادد على ناس تانية معايا معلقين على نفس الموضوع و تقريباً كلامهم هزار كمجرد كومنت والسلام دى انا بتغاظ منها أوى هترد على الكلام يبقى ترد على كلة مش ترد على واحد والتانى لأ كمان مش هتعالق يبقى مش تعلق على كلة بس انا عموماً مش بتفرق معاتيا أن حد يرد على الكومنت بتاعى لانى خلاص يعنى قلت اللى عندى وهو عرفة .. بس أما بخصوص تعالوا زرونا وباباى دية فلا تعليق على هذه الطريقة الغريبة من الدعايا و معذرةً للاطالة

محمود على يقول...


قسمت

انا مش مختلف مع سالي في النقطه الاولي
لكن سالي بتقول المشاركه هي الرد علي التعليقات
وانا بقول المشاركه هي الرد علي الموضوع اساسا
بالنسبه لانك تسيبي رائيك
لما انتي تسيبي تعليقك انا هعرف رائيك
وانتي عرفتي رائ من البوست
كده انا عرفت رائيك وانتي عرفتي رائ


مروة

بالتاكيد يا مروة بقراء التعليقات
ديه اهم حاجه

محمود على يقول...


بنوته

اخيرا لقيت حد متفق معايا
انتي عبرتي عن المشكله الي انا بواجهها بالظبط

ارد ليه طالما انا عرضت وجهه نظري وانت عرضت وجهه نظرك بدون الدخول في مناقشات
اما بالنسبه لفتح باب مناقشه مفيش اي مشاكل عندي
اما الي انتي بتقولي عليه ده فده يعتبر قليل الذوق

Unknown يقول...

أولا محمود سمحلي أني أرد علي تعليقات الموضوع هنا


esmat

بصي أنا بقول اني مش معترضة خالص علي حكاية الدعايا دي أنا باحس انهم ناس بتبقي عايزة حد يشاركهم في اللي بيقولوه

مش أكتر

هما مش بيعملوا دعايا عن نوع صابون ولا شيبسي

دول بيعملوا دعايا للي بيفكروا فيه ده مش عيب أبدا أنا شايفة كدة




مروة جمعة

يعني أنتي شايفة ان مش مشكلة ان محمود مايردش علي التعليقات؟

ثم أنا أعرف منين قراها ولا ماقراهاش ولا متفق معايا في كل النقط ولا مختلف




banota


حبيبتي مش كل الناس مابتعتمش بالرد علي تعليقها

أنا واحدة من الناس مثلا باهتم جدا بالرد علي تعليقي

حتي لو تعلقيي ماكانش محتاج أو مش مستاهل يترد عليه

بس في نظري مهم






محمود

انت كمان ليك دعوة أنك ترد علي التعليقات اللي هتجيلي في مدونتي

محمود على يقول...


سالي

تنوريني طبعا

altwati يقول...

محمود علي
أتفق معك أنني أقف في صف
د/سالي
لانني لم أقرأ الجزء الخاص بك من التدوينة هتاك
لذا لم أردد كلامك مطلقا
أولا وأخيرا
أحترم رأيك في موضوع
الرد على معلقيك وإن كان لا يوافقني

الآن دخلت مدونتك
للمرة الأولى
قرأت وجه نظرك
التي لم تروقني

وموضوع التعليق كرد فعل على فعل هو البوست
أمر كاف والرد على التعليق من نافلة القول
أمر مفند جدا
لأنك كتبت لتنخس ملكة المشاركة
عند الآخرين
ثم بعد ذلك تتركها تراق
على الأرض
وهذه متعة ننأى بك عنها
اقبل تحياتي

محمود على يقول...


ALTWATI
-------

لم اقصد انك تردد كلامي بالمعني الحرفي
بل قصدت انك تشترك معي في الرائ
في الجزئيه الخاصه بردود مثل شكرا ومرسيه

انا لم اغلق باب المناقشه نهائيا
ولكنني فقط احب ان ارد علي تعليقات سوف تفيد كاتبها وتفيدني
وتفيد من يقرائها
او مثلا حول نقطه مبهمه في موضوعي

تائهة فى أرض الأحلام يقول...

أقولك بصراحة يامحمود

أنا كمان بحب التعليق
لكن التعليق على التعليق مزعج شوية لان الواحد بيلاقى نفسه بيكر نفس الكلام الا لو كان فيه اسئلة او تعليق يستحق الرد عليه
بدلا من كلمة شكرا لمرورك
واه فعلا كلامك صح

yas يقول...

على فكرة انا وانت تفكيرنا زى بعض جدا فى النقطة دى
والكلام اللى انت قلته كله كنت بقوله لنفسي
انا مبحبش فعلا حكاية الدعاية بحس انها قلة قيمة وفعلا كده كده اى حد هيكتب كومنت اكيد هدخل على مدونته ومش لازم اعلق يعنى فى كل مرة ساعات الواحد مش بيلاقي حاجة يقولها بس بيبقي مضطر انه يكتب اى حاجة علشان التانى يعرف انى دخلت على مدونته
وفعلا بحس ان يه تعليقات مفيش رد عليها يعنى حد يقولك اه انتى رأيك صح او على فكرة مدونتك حلوة عترد تقول ايه اوقات كتيرة فعلا بحس ان مفيش رد وبعدن اكيد يعنى اى حد عنده مدونة اكيد هيقرأ التعليقات اللى جياله اذا كان الواحد بيقرأ التعليقات اللى فى المدونات التانية مش هيقرأ اللى عنده انا معاك يالا نيتدى حملة عدم الرد على التعليقات اللى ملهاش رد
وتقريبا هبق انا وانت بس
بتفكرنى انا وواحدة فى الكليه عملنا حملة لمقاطعة البوس والاحضان اليومية
اصلى بتخنق كل يوم مفروض ابوس كل البنات اللى بقابلهم وفيه بعضهم يحضن كمان وانا اصلا بشفهم كل يوم وهما طبعا ملحقوش يوحشونى انا وهيا بنقول ايه المشكلة اما يكون السلام بالكلام وخلاص ازيك الله يسلمك بس عارف فى الاخر رجعنا نبوس زى الباقي لانهم بيضايقوا س انا والله مش بيبقي موضوع زهق وقرف بس فعلا مش بيبقي فيه حد واحشنى اوى كده انى ابوسه واحضنه كل يوم
يالا كفاية بقي كده
زكل سنة وانت طيب

ما علينا يقول...

ايها الثائر

بما ان الموضوع اتفتح
زي ما قلت عند سالي
باقولك هنا تاني ان مدونتك من المدونات اللي باحب ازورها جدا

واحب اقولك حاجة
انا مثلا ما ازعلش من حد مش بيعلق عني
ودا ما يمنعنيش اني اعلق عنده
انا مش باربط دي بدي

لكن كون مدون او مدونة باعلق عندهم
وما يردوش على تعليقاتي
دا شيء بيضايقني
وبالتمس اعذار كتير

الى ان اصل لمرحلة الامتناع عن التعليق
طالما في عدم اهتمام منعكس في عدم الرد على تعليقي

وانا مش باكون منتظرة كلمة
ميرسي وشكرا
انا باحب دايما
ان المناقشة يكون لها بقية
والبقية دي يكون مكانها التعليقات

لان عمر طرحك للبوست والتعليقات عليه
ما يكون كافي ابدا لتغطية جميع جوانب النقاش

والتغطية دي بيكون مكانها التعليقات


وموضوع الدعاية دا عادي
الناس حابة انك تزورها
مافيهاش حاجة

اما انك تلبي الدعوة
او لا

هو مش بيجبرنا على حاجة
دي مجرد دعوة

انت بتقول ان مجرد تعليقه عندك
هيخليك تزوره ويعتبر دعوة
خلاص اعتبر الدعاية
تاكيد دعوة للزيارة


كل سنة وانت طيب ايها الثائر على الاوضاع

Unknown يقول...

تائهة في أرض الأحلام

الحقيقة مافهمتش بالظبط ايه هي نقط الاختلاف وايه هي نقط الاتفاق بين وجهة نظري ووجهة نظر محمود

ياريت شوية توضيح

Unknown يقول...

yasmine


كون ان التعليق مش مديكي فرصة انك تردي ده مايديكيش الحق انك ماترديش

وموضوع الرد علي التعليقات التي تستحق دي

هتخسرك تلات أربع زوار مدونتك لأن كل واحد بيبقي شايف ان تعليقه مهم

ومش كل مرة بيكتب تعليقات ماينفعش يترد عليها

أكيد في مرات بيكتب تعليقات تستحق الرد

وللأسف هتخسري المرات دي


وبرده للأسف من التعليقات هنا أنا شايفة انك مش هتبقي لوحدك انتي ومحمود في الحملة دي

مع اني متأكدة انك لو كتبتي تعليق وماتردش عليه هتزعلي

تحياتي

Unknown يقول...

بالنسبة لجميلة

أنا هارد عليكي ياجميلتي هناك

yas يقول...

مش هزعل ولاحاجة لو حد مردش علا ايه المشكلة انا اعترف انى فى مرات كتيرة التعليقات اللى بكتبها مش بيبقي ليها ردبتبقي لمجرد المشاركة وبعيد شوفى الواحد بيعلق عند كام مدونة هيعقد يركز كل واحد رد على تعليقه ولا لأ يبقي مش هيخلص
وبعدين انتى مفهمتيش قصدى اوى انا مش علطول مش هرد بس عادة فيه تعليقات بجد ملهاش ردود والواحد اما بيرد بيحس انه متخلف حد يقولك مثلا اه فعلا حاجة تضحك هتردى تقولى ايه اه حاجة تضحك انا عندى الرد على التعليقات بياخد وقت تفكير كبير منى لانى معظم الردود مش ببقي عارفة ارد عليها بايه

محمود على يقول...


تائهه في ارض الاحلام

بيكرر نفس الكلام م م م م
الله ينور عليكي
هو ده الي انا بقوله

محمود على يقول...


yasmina

صح
عشان كده يا ياسمين انا مش بحب اكتب اي حاجه وخلاص
لما التعليق يستاهل الرد هرد
تعليق مجامله هرد اقوله شكرا
هيقوم هو قالي عفوا
ونقعد بقي مئتين سنه نشكر بعض
انا مشترك معاكي في الحمله ديه

محمود على يقول...


جميله

بالتاكيد انا مقدرش اتجاهل اي نوع من انواع التعليقات
واعتقد انك قولتي في بوست قبل كده ان في حد مسح تعليق وانا قولتلك ان ده قليل الذوق

انا مش بتاجهل ابدا يا جميله
انا بس وجه اعتراضي ان بعض التعليقات مبيكونش ينفع يترد عليها
بس خلاص
كل سنه وانتي دائما طيبه

محمود على يقول...


فنان
-----
كلام تائهه في ارض الاحلام واضح
نفس الموضوع الي انا طرحته
انها مش بتحب تعلق علي تعليق

بالنسيه لرد ياسمين
الموضوع ملوش علاقه بالزوار يا فنان
عارفه ليه
انا مش مهم عندي كام واحد يعلق كام تعليق
المهم ان يكون في ناس بتدخل تقراء كلامي وتفهمه وبس

Unknown يقول...

ايه الفايدة لما حد يقري كلامك ويفهمه من غير مايعبرلك عن رأيه فيه

سواء بالسلب ولا الايجاب؟

هتعرف انت منين الناس اللي قريته وفهمته لو ماكتبولكش تعليق؟

اسمحلي يامحمود نسبة التعليقات دي حاجة مهمة جدا بتعرفك كلامك وصل لكام واحد وكام واحد فهمه كويس وكام واحد مختلف معاك وكام واحد متفق معاك
وأظن برده هي دي فكرة المدونات

Unknown يقول...

الا قولي صحيح

انت ليه رديت علي التعليقات اللي موافقاك مع انها موافقاك ومافيش مجال للرد أو المناقشة؟


بالنسبة لياسمين

أنا واحدة من الناس اللي لما باكتب تعليق عند حد بيهمني أعرف رد كان ايه
وبادخله تاني عشان أعرف

تحياتي

محمود على يقول...


فنان
-----

انا مش معترض معاكي ان نسبه التعليقات هي بالتاكيد عامل مهم بيوضح نسبه الاقبال علي المدونه
واكبر مثال علي كده
مدونات زي
تمر حنه
عايزه اتجوز
طهقان وطهقانه
بس ده ميمنعش
ان في ناس كتير ممكن تدخل تقراء كلامك ومتعلقش

محمود على يقول...


انا رديت علشان احنا بنتكلم في مناقشه مفتوحه
واساس الموضوع المفتوح بينا هو النقاش والرائ والرائ الاخر

Unknown يقول...

غريبة مع انك كان عرضت وجهة نظرك في البوست ومش محتاج تعرضها تاني في الرد علي التعليقات

:))

محمود على يقول...


هههههههههههههههههههههههههههههههه
التكرار يعلم الشطار

yas يقول...

عموما ياسالى مش اهمية التدوين بس فى ان حد يعلق عندك او انك تعرفي كلامك وصل لكام واحد والكلام ده منكرش انه حاجة مهمة بس التدوين فى حد ذاته تنفيس عن اللى جوانا انا عن نفسي التدوين خلى فيه حاجة تشغلنى طلعنى من حالة الملل اللى كانت عندى واكيد بهتم بالتعليقات وعددها بس ببقي حاطة فى بالى انى زى ماممكن ادخل مدونة ومكتبش تعليق فيه غيرى برضه بيعمل كده وبعدين الكتابة فى حد ذاتها بتشعرك بالراحة
وبالنسبة انك بتقولى انه يهمك تعرفي الرد على تعليقك
انتى مش فاهمة قصدى انا ممكن اكتب تعليق عندك وعندك عشرات المدونيين انا مش ببقي حاطة فى دماغى انى اشوف الرد على كل تعليق كتبته فى اى مدونة هى بتيجى بالصدفة اه انا دخلت على المدونة دى قبل كده وعلقت اما اشوف الرد كده بس كده لانك متقدريش تحصي عدد اللى بتعلقى عندهم لانك بتدخلى على مدونة حد انتى عرفاه تلاقي ناس معلقيين عنده انتى مش عرفاهم تدخلى عليهم تلاقي عندهم نفس الحكاية وهكذا
انا عايزة اقولك انى كتبت كومنت فى مدونة من اكتر من شهر ونفسي اعرف الرد على التعليق بتاعى بس مش قادرة افتكر اسم المدونة خالص
وبعدين احنا مقلناش ان احنا مش هنرد على كل التعليقات قلنا على اللى ملهاش رد وبس
واكيد محمود بيرد دلوقتى لسه على التعليات لان احنا لسه مبدناش الحملة انا برضه لسه برد على التعليقات عادى
وعموما انا شايفة ان الحوار وصل لسد وشايفة ان كل واحد يحتفظ برأيه وخلاص مادام كل واحد مش قادر يقنع التانى برأيه ولولا اختلاف الرأى
سلام

Banota يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
عدنا
دلوقتى أنا شايفة فى أختلاف وتباين رهيب فى وجهات النظر يعنى كل واحد بيحاول يقنع اللى قصادة بوجهة نظرة محمود بيقول أنة ميردش الا اذا كلن فى حاجة تستدعى الرد ( مش عارفة بقى أية موضوع مقاطعة التعليقات دة ) هو فى حاجة أصلاً أسمها كدة يا ياسمين .. أنا شايفة أة التعليقات بتبين أد أية الموضع اللى أنت كاتبة كان لية نسبة قراية بس فى الاول والاخر أنا حر أرد ولا لئة .. بس مش يكون فى تعليق يستاهل الرد علية وأنفضلة عشان أل أية عامل حاملة أنا وفلان نقاطع التعليقات .. هى أية أنا مش فاهمة .. أنا مع سالى فى جزء من كلمها على فكرة رغم أنى كنت ضدها تماماً فى أول المر لكن بعد ما قريت ردودوك ياسمين ومحمود الصراحة شايفة أنها عندها حق فى معظم اللى بتقول ودى وجهة نظر سالى وأنا وجهة نظرى أنا حرة بردة أرد بقى من الاخر على اللى يعجبنى كلامة .. يعنى ساعات الكلام اللى بيتكتب عندى فى بوست بيكون مش لاقيلة كلام تترد علية بية بس لان الكلام فعلاً كان حلو ومس جزء من قلبك بترد ولو حتى بكلمة شكراً .. شكرا دى يا حلوين مش معناها أنى بجاملة ولا حاجة ما أنا عندى أستعداد مرديش لانى حر فى الاول والأخر كمان ما أنا عرضت وجهة نظرى فى البوست وممكن أكتفى بكدة بس أنا رديت لان الكلام كان مهم بالنسبة ليا - يعنى حسيت أنة بيكلمنى أو حسيت بالكلام أوى - ومش هرد على تعليق لو حسيت أن التعليق رد على حاجة أنا عرضتها أو أتكلمت فيها بس هو دة الموضوع والحكاية بكل بساطة وفى الاخر دى وجهات نظر يعنى بتتعرض قدامك مش شرط ترد على كلة بس أفهم هما قالوا أية ... مش تقلولى نعمل حملة نقاطع التعليقات .. واللى يقول أنا بحس بعدم احترام أن كلامى ما أتردش علية واللى يقول أنا لما كلامى مش بيترد علية مش هزور المدونة تانى والكلام الغريب اللى قاعدين تتكلموا فية .. خليكوا عمليين شوية ...
فى حرية فكر .. حرية رد .. حرية فى ابداء الرأى .. خلاص الموضوع أنتهى على كدة .... أل حملة أل
حكم

وعيد سعيد عليكوا كلكم أنشاء الله
=D

yas يقول...

بنوتة
اولا واضح جدا انى كنت بهزر فى موضوع الحملة او مكنش قصدى المعنى الحرفى للكلمة دى
ولحد دلوقتى برضه مش فاهمة انا قصدى ايه بان فيه تعلقات ملهاش رد
واكيد مش من ضمن التعليقات دى حد بيشكر فى مدونتى اكيد حاجة هتبسطنى واكيد هرد عليه
وعموما ميرسي جدا على ذوقك

ما علينا يقول...

كل سنة وانت طيب يا محمود

روق كدا وبلاش تضايق نفسك
الناس حصل عندها لبس وسوء فهم

واكيد مافيش حد عنده نية مسبقة
انه يهين حد او يهاجمه


كل سنة وانت طيب
ودايما ثائر
بس من غير انفعالات

Esmat يقول...

اخى العزيز محمود
كل سنة وانت بخير وطيب
ربنا يخلى كل ايامك سعادة
ويارب تتحقق كل امانيك
وتحيات لك ولاسرتك الكريمة
بان يعيد الله عليكم الايام بالخير والصحة والسعادة

محمود على يقول...


Esmat
---------


وانتي دائما طيبه

ما علينا يقول...

ولا يهمك يا عم محمود
المهم انك دلوقت اهدى وافضل

وزي انت ما قلت دا مجرد لبس وسوء فهم

كل سنة وانت طيب يا محمود

ايه يا محمود هو انا هافضل رايحة جاية كدا ومفيش عيدية

في ايه هو لازم اطلبها كدا يعني
ما حد ياناس يعبرني ويديني عيدية

بس دولار او استرليني
اليورور ما يضؤش برضوا

كل سنة وانت طيب يا محمود

Radwa Lotfy..(Rodirock) يقول...

بداية انا لسة جديدة فى حكاية المدونات ده و يمكن دى اول مرة هتشوف اسمى بس اسمحلى انى اشارك معاكم برأيى..أولا لو موضوعك حلو و استفز حاجة عند اللى ادامك من افكار أو وجد عنده استحسان شديد ليه ..هيرد يعنى هيرد..و مش شرط ان اهتمامك يظهر فى شكل رد على تعليقه..لان ممكن يكون الرد افضل و اكثر فعالية بانك تقرا افكاره هو كمان و تشارك بالرد و التعليق عليها...و ده مش معناه انى بقول ان اللى بيردوا على كل تعليق غلط ..بالعكس هم من جواهم مؤمنين ان دى وسيلة لاظهار امتنانهم للى اهتم بافكارهم و انهم مقدرين الاهتمام ده ...اما انك تقول لحد زورنى فدى احيانا تبدو و كأن الرد بالاساس محطوط عشان يقولك انا موجود تعالى مش عشان يقول رأيه فعلا فى اللى قراه...يعنى اللى اقصده من ده كله..ان احنا بنكتب هنا ليه؟عشان نشارك بعض بافكارنا و اكيد يهمنا نعرف الناس فاكرة ايه فيها يعنى نكمل و لا ناقص حاجات ولا ايه..فلو انت ابديت اهتمامك ده و حققت الهدغ من وجود المونات يبقى خلاص مش شايفة انك لازم ترد على كل واحد باسمه الا زى ما انت ذكرت لو كا عنده استفسار عن حاجة غامضة او انت شفت انه فهم جزئية بطريقة غلط و علق على الاساس ده و ما الى ذلك..اتمنى مكونش تقلت بوجودى و ادلاء رأيى..