الاثنين، جمادى الآخرة ١٧، ١٤٢٨

سي السيد

انساتي المحترمات
شكرا
علي وقتكم الكريم الي قضتوها وانتوا بتردوا عليا
بس للاسف انتوا مفهمتوش قصدي صح
البوست الي فات
لو كان المفروض تخرجوا منه بمعاني
فكان المفروض تفهموا منه اني متحيز للسيدات مش للرجاله
انا عمري ما قلت ان سي السيد اخلاقياته سليمه
بالعكس انا قلت ان تصرفاته مشينه
وكمان قلت ان امينه مستسلمه
ربنا لما فضل الراجل علي المراة بغض النظر عن الابعاد الجسمانيه والنفسيه
فضله او قومه علشان هو اقدر علي تحمل الاعباء من المراة
فضله لان جنس خشن ممكن يستحمل
انما الست فهي كائن ضعيف رقيق مهمته زي ما جبهه التهييس بتقول
الست عليها مسئولية تصنيع بني ادمين وهو واجب عليه القيام عليها يعني خدمتها عشان تتفرغ هي للمسئولية دي
عمر مكانت القوامه بالفلوس او بالقوة,,,,, القوامه هنا قوامه عقل واهتمام ورعايه
بالتاكيد في رجاله كتير بتستخدم القوامه ديه غلط
بس كمان في ستات كتير بترفض القوامه ديه اي كان شكلها
بلاش نتكلم عن اسباب الرفض ده
علشان هنقول ان الست نزلت تشتغل علشان تساعد جوزها والبيت والعيال والهم المتلتل
او علي رائ جبهه التهيس
ايام لما كان في رجاله
الحقيقه يا نواره ان احنا الاتنين او بمعني ادق الرجل والمراة
بنرد علي بعض بنفس الكلام
انتوا بتقولوا لما كان في رجاله
واحنا بنقول
ايام مكانت الست بتقعد تحت رجل جوزها بالطشت
هنقعد بالكلام ده ندور في حلقه مفرغه
مبيخسرش فيها غيراولادنا وبيوتنا
الاتهمات المتبادله كتير وعمر محد فينا هيكسب
لو انتوا محتجنا قيراط
احنا محتجنلكم اتنين واربعين قيراط
انا كل وجهه نظري
ان اذا التزم كل طرف من الطرفين بواجباته والتزامته الي ربنا خلقها عشانه هيلاقي نفسه اوتماتيك
بيودي واجباته تجاه الطرف الاخر
غير كده الاتنين هيدخلوا حرب هيكون اخرتها خساره للطرفين

هناك ٥ تعليقات:

Unknown يقول...

بص أنا لا هاتكلم ولا هافتح بقي
كفاية اللي عملتوا فيك جبهة التهييس العالمية وتمر حنة قاموا بالواجب

وآه هاعمل مظاهرات هاخاف ولا هاخاف؟؟؟؟
حسبنا الله ونعم الوكيل
:))

محمود على يقول...


لا والنبي اتكلمي
لالالالالا اتكلمي والنبي
هعيض واخبط في الارض

انا محدش عمل فيه حاجه
انا مقتنع بوجهه نظر معينه وبدافع عنها
زي ما في كلام كتير ان مقتنع بيه هما قالوه
في كلام كمان انا معترض عليه

وبتحسبني علي يا شفيقه
طيب
ماشي
منه له
اصل انا مليش غير ربنا
هقول ايه بس
انت عالم بالي في قلبي

عقد الياسمين يقول...

السلام عليكم

مشكلة الرجل و المرأة

و حوار لن ينتهي

أنا مقتنعه تمام الاقتناع

ان لكل منهم واجبات و حقوق

لابد انا يلتزموا بالواجبات

و ياخدوا الحقوق

عشان يكونوا اسرة تزود علي المجتمع

و الإسلام

تحياتي و تقديري للجميع

nosha يقول...

أحييك جداً على البوست الرائع ده وعندك حق لازم كل طرف من الاتنين يلتزم بواجباته تجاه الطرف التاني لكن برده قلة الفكر بين الطرفين وعدم التفاهم هو اللي بيعمل كل المشاكل دي واتمنى أن كلنا شباب وبنات نعرف واجباتنا إيه ونمشي عليها أكيد هنبقى أحسن كتير

Esmat يقول...

عزيزى محمود كل سنة وانت طيب
مش بحب حتة رجل وست دى
الاتنين ربنا خلقهم لبعض الادور هما اللى بيحددوها مع بعض لصالح اسرة
ولكل اسرة خصوصيتها
فا عمرنا ما حنقدر نحدد دور الست او الراجل
كلا يعمل حسب ماوهبه الله من مميزات
وطباع واكيد انت معايا الاختلافات شاسعة مش بس اللى ممكن تكون بين ست ورجل بل ممكن تكونالاختلافات كبيرة بين الست وست اخرى
وفى النهايه اقول كلا ميسر لما خلق له
وكل واحد يعمل اللى يقدر عليه فى سبيل سنة الحياة
اعمار الارض
والف تحية لك يا محمود
وكل سنة وانت طيب