الثلاثاء، جمادى الآخرة ١٨، ١٤٢٨

انا تعبت


صحيت النهارده من النوم تعبان

صدري بيشخلل

وجيوبي الانفيه اعلنت العصيان المدني

وقررت انها متتنفسش تاني ولا تمد قلبي بالهواء

السجاير الله يقطعها

انا بحب السجاير

بعشقها

كل ذكرياتي الحلوه كان في ايدي سيجاره

وكل ذكرياتي الوحشه ولعت فيها سيجاره

بكلمكم دلوقتي وانا معايا سيجاره

بحبها

هقول ايه تاني

سيجاره الصبح مع النسكافيه البلاك ابو معلقه سكر واحده

سيجارتين الشغل اول لما اوصل والقهوه تجيلي

سيجاره القهوه التانيه

سيجاره الحاجه الساقعه

سيجاره بعد الاكل

كل حياتي مرتبطه بيها
وكمان علبتين في اليوم كتير

انا عارف انها هتقصف عمري

انا عارف اني لما بطلع السلم بنهج

وكمان عارف انا الدكتور قالي لما شاف الاشعه ان ده صدر واحد بيدخن من خمستاشر سنه

مع اني بشرب من سبعه بس

عارف حجات كتير اوووووي

بس مش عارف ابطل

او بمعني ادق

مش عايز ابطل

الحاجه الوحيده الي مزعلاني

لما بفتكر نفسي زمان

لما كنت بلعب سله

وسبتها ولعبت يد

بفتكر لما كنت انزل الميه مقبش

وبفتكر برضه لما كنت اعوم رايح جي في حمام السباحه من غير ماانهج

بزعل اوي للحاله الي انا وصلتلها

كل ده ولسه متجوزتش ولا خلفت

امال لما اتجوز هشيل المدام ازي واطلع بيها الدور السابع

مش بعيد هي الي تشيلني

هي والبواب وابويا وامي وكمان شويه معازيم

هو انا هعشيهم كده بالساهل


لقد اتخذت قرار ارجوا ان تعينوني عليه

لقد قررت ان اتنحي عن اي نوع من انواع التدخين

عن سيجارتي المفضله

عن الشيشه الاسكندراني والبحريني والقص والمعسل والبايب

قررت ان اتوقف عن التدخين

اعلم انها المره السبع تلاف في مسلسل التوقف عن التدخين

ولكنني ارجوا ان تكون الجزء الاخير لهذا المسلسل

وشكرا للساده المواطنين

ملحوظه
انا هعمل صفحه صغيره كده في الجنب اعد فيها معاكوا الايام الي مشربتش فيها سجاير

وكمان اسفا سوف اغير الصوره الشخصيه بتاعتي الي طالع فيها صباع بيشرب سيجاره

هحط صوره صباع بيشرب عسليه

والله ولي التوفيق

هناك ١٨ تعليقًا:

غير معرف يقول...

محمود

كل دي سجاير
بس انا ما استغربتش
لان عندي 3 اخوات
كلهم ابشع من بعض في التدخين
وفي اوقات اخرى غير اللي انت عددتها
اليوم كله سجاير في سجاير

عارف واحد فيهم مرة باكلمه
في انه يقلع عن التدخين
قالي
الموضوع مش ارادة ولا حاجة
وانا ممكن ابطل
بس انا في بيني وبين السيجارة علاقة ود وصداقة
زي حضرتك يعني
بس هو بقى فرسني
قالي
كوني ابطلها
ابقى استندلت معاها
يرضيكي اخوكي يبقى ندل

انا اذا كان على
لو الندالة فيالاقلاع عن التدخين
يبقى احب انه يكون ندل جدا

ربنايقدرك وتستندل مع السجاير يا محمود

ربنا يعينك

Unknown يقول...

طبعا أنت مش محتاج أقولك رأيي في السجاير يامحمود
أنت قولت بنفسك مخاطرها
وعلي فكرة دي تعتبر نوع من الادمان
ومحمود اللي أنا أعرفه الثائر علي الأوضاع علي رأي جميلة
أعتقد كدة عنده ارادة تخليه يبطل السجاير دي نهائي
ربنا معاك واحنا معاك

محمود على يقول...


جميله

والله اخوكي عنده حق
مكنتش عايز اطلع معاها ندل
بس اول ما عرفت انها قربت من الصحه
بعتها عند اقرب ميكروباص

فنان

علي الرغم ان قلبي شايل منك
من موضوع سي السيد
بس برضه
من صفات سي السيد العفو عند المقدره
خلاص مسامحك

خليكوا واقفين جنبي والنبي
لاحسن انا هنهار عند اقرب كشك سجائير

semsem يقول...

يا سلام انت كده احسن حاجه
ربنا يعينك ان شائ الله
هو فى احلى من العسليه خليك مع العسليه احسن وشكولاته و فاكهه بلا سجاير بلا وجع قلب
تحياتى لك على هذة الخطوة الهامه
وربنا يوفقك

عقد الياسمين يقول...

السلام عليكم
بجد قرار راااااااائع ربنا يعينك عليه
ويثبتك إن شاء الله
مدام النية موجوده و إنت مخلص فيها
إن شاء الله كله يبأه تمام
تحياتي و تقديري

عقد الياسمين يقول...

معلش يا أخ محمود
انشاء الله كده غلط

ان شاء الأصح

لأنها جاية من المشيئة

:)))

ربنا يعزك

و القادم....أجمل يقول...

ياااااااااااارب يثبتك ياارب

حاول حاول حاااول

أوعي تخلي حاجه تتحكم فيك

بجد فرحانه جدا بالخطوة دي

و إن شاء الله هفرح أكتر

لما تبطلها خااالص

استعن بالله و ابدأ

و كلنا هنتابع و نشجعك

ربنا يثبتك

الحلم العربي يقول...

ربنا يثبتك و يوفقك
احنا عارفين الموضوع مش سهل لكن ربنا يسهله عليك .
ظبط نيتك كويس قبل ما تبداو إن شاء الله ربنا هيكرمك
و أنا عن نفسي هتابع قوة إرادتك على المدونة

تحياتي و ألف مبروك مقدما

اميرة هشام يقول...

صدقني ده هيبقي اجمل قرار خدته في حياتك

وهيبقي عندك زكريات احلي واحلي مع العسلية بدل السجاير

Unknown يقول...

ليه كدة يامتولي
شايل مني يا متولي؟؟؟؟؟

بقي تخلي واحد زي السيد أحمد ده يفرق بين الأخ وأخته يامتولي؟
لالالالالا ماكانش العشم

ربنا يعينك يامحمود
اجمد:))

ما علينا يقول...

ايه يا محمود
رحت فين
مش قادر تكمل ولا ايه
خليك جامد كدا

وعايزة اضرب بيك
المثل في الندالة مع السجاير

ربنا يعينك ويثبتك

وبصراحة
افلح ان صدق

يعني لو استندلت معاها
تبقى اجدع من ولا 100 السيد احمد عبد الجواد

عقد الياسمين يقول...

يا أخ محمود

ايه الاخبار؟

ربنا يعينك و يثبتك

ياااااااااااارب

محمود على يقول...


سمسم
ربنا يخليكي يا قمر
هحاول اقضيها شكولاته من غير ما اتخن

ياسمين
الحمد لله النيه موجوده
المشكله في اني بشتغل في مكان كل الي فيه بيشربوا سجاير
مرسيه علي التصحيح

القادم اجمل

مرسيه علي التشجيع
ومدونتك حلو
والبوست الاخير نقاشتي موضوع ناس كتير مش بتاخد بالها منه
مبروك الافتتاح

الحلم العربي

هو فعلا مش سهل بس انشاء الله يكمل علي خير

اميره
مرسيه علي الزياره
ويارب ذكرياتي تبقي مع العسليه حلوه

فنان
انتي عارفه الي نفسي

جميله
هي ديه الحاجه الوحيده الي الواحد يتمني يطلع فيها ندل

ياسمينه
انشاء الله اكمل علي خير
مرسيه علي المتابعه

Unknown يقول...

يااااااااه
سجاير يا مؤمن؟؟
سجاير؟؟؟

ده انا عدوة السجاير جهارا نهارا ومش برحم اللى بيشرب سجاير ده تأنيب ابدااااااااا

والحمد لله فضلت ورا بابا لحد مابطل عقبال اخويا اللهم امين

لالالا بطل الله يكرمك وربنا يعينك وادخل بقا ع اللبان واللب واشتريلك إم بى 3 ولا حاجة واسمع راديو مثلا زى مابعمل
:D


معلومة ممكن تبث عندك الأمل شوية
فى ناس واكيد انت عارف بطلوا التدخين ده وهما 50 سنة ومن غير مرض ولا حاجة هو بس الإرادة .. وان لسة شاب ولو عوزت حاجة بجد هتعملها

ربنا يعينك وتبطلها على خييييييييير

اللهم آمييييين

تحياتى

nosha يقول...

عندك حق والله السيجارة في كل وقت في حياتنا وهي برده سبب المشاكل في حياتنا ومليون مرة نقول هنبطل لكن للأسف مفيش فايدة وأتمنى أن كلنا نبطل السجاير على الأقل الصحة هتبقى عال العال ونقدر نشيل العروسة للدور السابع على رأيك
ويارب تنجح محاولتك وتبطل كل التدخين بسرعة

Unknown يقول...

ياريت تشوف الموضوع ده
اول ماقريته قلت لازم ابعتهولك

اتفضل

http://boswtol.com/modules/nfirstword_151_02.html

محمود على يقول...


أنسانه

يا بخت بابكي
بيكي
شاطره انك قدرتي تقنعيه
وانشاء الله اكون زيه
ومرسيه علي الينك
عجبني الكلام اوووي


نوشه
يا رب
ومرسيه علي التشجيع
اهوا انا شايل هم العروسه ده
مش عارف لو الاسانسير اتعطل هعمل ايه

و القادم....أجمل يقول...

أخ محمود

حضرتك قولت هتكتب علي جنب
عدد السجاير
و نشوف هتقل و لا هتزيد
انا شايفه انك مبتكتبش حاجه
افهم من كده
انك بطلت خاااااااالص
:)

و لا رجعت تاني

:(

انا مش عايزة ننسي الموضوع دا
و مش مجرد بوست اتعمل وخلاص
لازم نشجعك و نتابعك علي طول

تقديري

و دعواتي